Life · Personal

Wie of wat is God?

Soms wordt ik zo moe van de eindeloze geloofsdiscussies. Het eindeloze gezever over wie ‘gelijk’ heeft. De scheiding van mensen die religieuze overtuigingen teweeg brengt hangt me soms zo de keel uit, dat ik misselijk kan worden van mensen die hun geloof nog uiten. Ik heb een aantal kennissen/vrienden die christelijk zijn, en familieleden uit mijn schoonfamilie zijn dat veelal ook. Ik ben zelf christelijk (katholiek) opgevoed. Mijn ouders hebben het alleen behoorlijk los gelaten, en ik zelf ook. Tegenwoordig houd ik me meer bezig met spiritualiteit, alleen ik kan het gevoel soms niet loslaten als ik mensen op Sociale media berichten zie delen over het christelijke geloof. Veelal wordt het christelijke verheerlijkt, de Bijbel uitgelegd of een wijze, morele les geleerd.

Ik zit er sommige dagen gewoon niet op te wachten. Ik ben mezelf aan het verdiepen in de Yoga filosofie; dat is even genoeg voor mij. Dit betekent niet dat ik vindt dat andere mensen hun geloof niet mogen uiten. Integendeel. Het uiten van het geloof zorgt hopelijk juist voor begrip onder andersdenkenden. In principe zijn we allemaal andersdenkend, maar dat hebben veel mensen niet altijd door.

Wat me echter zo tegenstaat is dat er, onder andere bij de christelijke traditie, zoveel scheidingen ontstaan. Mijn schoonvader had laatst een verhaal over zijn (gereformeerde) gemeente: Het bestuur van de kerk wilde dat kinderen ook mee mochten doen aan het Avondmaal, maar omdat er weerstand tegen was geboden vanuit een kleine groep mensen, had het bestuur toch besloten om kinderen pas, zoals al het geval was, vanaf hun 18e toe te laten. Hier was mijn schoonvader het niet mee eens: “Kinderen moeten toch ook gewoon mee kunnen doen? In de katholieke kerk mogen kinderen al vanaf hun 8e meedoen (de Heilige Communie)! Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar dan moeten die mensen maar naar een andere gemeente misschien.”

Hij zei het voorzichtig, terecht. Met dit soort kwesties rijst bij mij maar één vraag:

Wie of wat is God precies?

Is God een man bovenop de wolken met magische krachten? Kijkt Hij letterlijk met zijn twee (of misschien wel meerdere) ogen naar de mensen? Oordeelt hij over mensen? Doet Jezus dat ook? Is het dan ook God die toekijkt naar oorlog en armoede? Betekent dat dat God het goedkeurt, of niet? Wat verwacht God van mensen in de aanbidding? Zullen gereformeerden straks misschien wel de hemel in mogen en de katholieken niet? Of andersom?

Voornamelijk in deze tijd met aanslagen en terreur, vind ik dit een interessante vraag. Als God écht goed is, waarom maakt hij dan niet heel snel een einde aan de terreur? Heeft Hij het zo bedoelt?

Ik geloof niet graag dat God een man is met magische krachten. Ik geloof liever dat God energie is. Energie die we niet kunnen zien of aanraken. We kunnen de energie wel voelen, en ik denk dat dat is wat mensen doet geloven in God. Deze Energie (ja, dat schrijf ik dan ook maar met een hoofdletter) zorgt ervoor dat mensen goede dingen doen, maar ook slechte. Een Energie die zorgt dat mensen niet altijd overal zelf invloed op hebben, zodat toeval soms misschien wel, maar soms ook niet bestaat.

Natuurlijk heb ik geen verklaring voor mijn geloof in onzichtbare Energie. Ik kan hooguit als argument aanhalen dat radiogolven ook niet zichtbaar of aan te raken zijn, maar er wel zijn. Infraroodstraling kun je ook ervaren, maar niet ‘zien’ of aanraken. Net als wind uit je vingers glipt, ontglipt deze Energie je soms ook. Het grote verschil met mijn geloof en dat van christenen is waarschijnlijk dat ik geen boek heb waar verhalen en leefregels in staan beschreven. Dat ik alleen op de wereld ben met mijn Energie-theorie. Ik kan de deuren langsgaan en verkondigen dat ik geloof in Energie en dat zij dat ook moeten geloven, maar ik voel me juist heel comfortabel met het idee dat mijn geloof van mijn alleen is. Dat het iets is waar ik zelf op kan terugvallen als ik het nodig heb. Waardoor ik even de touwtjes uit handen kan geven als ik daar behoefte aan heb.

Wat er na de dood voor mij volgt zie ik wel. Ik doe mijn best voor mezelf en voor anderen. Ik doe geen andere mensen kwaad en probeer ‘goed’ te leven. Misschien dat er alsnog een man met twee ogen en magische krachten voor de hemelpoort staat die me de toegang zal weigeren. Waarschijnlijk dan met de reden dat niet genoeg lofliederen mijn lippen over zijn gekomen tijdens mijn tijd op aarde. Alleen als dat de reden is dat deze man mij weigert, weet ik niet of ik de hemel dan wel in wil. Dan blijf ik liever ronddolen op aarde of verblijf ik ergens diep onder de grond in het donker. Ik denk niet dat ik eerlijk ben naar mezelf en naar deze man als ik bid naar en om iets waar ik niet in geloof. Dan maar geen hemel.

 

2 thoughts on “Wie of wat is God?

Leave a Reply

